Posiłek czy pigułka chwilowego szczęścia? Czy wiesz co tak na prawdę spożywasz?

Zmęczenie, gorszy dzień albo chęć poprawy nastroju są częstymi przyczynami warunkującymi  wybór produktów wysokoprzetworzonych.

Co za tym idzie?

Chwilowa radość, podniecenia, a następnie powrót do punktu wyścia, czyli złego samopoczucie. Warto poznać, jak konkretne składniki mogą wpływać na nasz organizm.

Cukier

Cukier jest silnie uzależniający i może stymulować nasz mózg dając uczucie radości, w podobny sposób jak robi to alkohol albo kokaina. Nasz mózg poszukuje “nagrody” ze źródeł dopaminy. Regularne sięganie po produkty bogate w cukier okazuje się “łatwym” sposobem aby przez chwilę poczuć się odprężonym i zadowolonym. Jeśli już jesteś uzależniony od tego składnika, to dobrą wiadomością jest to, że można się od tego w pełni uwolnić. Potrzebna jest jedynie dobra motywacja i chwila cierpliwości.

Zamienniki:

  • Owoce i orzechy
  • Eliminacja słodzonych napojów i soków owocowych na rzecz wody i herbaty bez cukru.
  • Zamiana typowego cukru w wypiekach i deserach na np. banany, daktyle, miód lub stewię

various types of sugar

Oczyszczone zboża

Kiedy jesz chleb, bułeczki, lub makaron z oczyszczonych zbóż, stężenie glukozy we krwi diametralnie skacze do góry, a po krótkim okresie szybko spada w dół.  Uwalnia się też wtedy dopamina, która daje chwilowe uczucie radości, czego organizm często się dopomina. Oczyszczone zboża mają również bezpośredni wpływ na receptory opioidowe w mózgu, oraz powodują pobudzenie ośrodka głodu. Zawierają białko zwane gliadyną, które w nadmiernej ilości może pobudzać apetyt.

Zamienniki:

  • Nieoczyszczone kasze, ryż i makaron
  • Pieczywo na bazie ziaren, pestek i orzechów

white

Pieczywo cukiernicze

Do głównych składników można zaliczyć oczyszczoną pszenicę, tłuszcze niskiej jakości oraz duży dodatek cukru. Co otrzymuje nasz organizm po spożyciu takiego produktu? Nic wartościowego, a ilość dostarczonych kalorii może powodować nadwyżkę energetyczną w codziennym żywieniu. Dodatkowo regularna konsumpcja ciastek, drożdżówek i pączków również może łatwo uzależnić..

Zamienniki:

  • Domowej roboty wypieki bazujące na mąkach z orzechów

donut

Płatki śniadaniowe

Płatki śniadaniowe, szczególnie te przeznaczone dla dzieci są bogate w oczyszczone zboża, cukier oraz pełną gamę konserwantów i substancji smakowych.

Zamienniki:

  • Domowa granola na bazie płatków owsianych, orzechów, nasion, wiórków kokosowych, suszonych owoców

cereals

Lody

Większość lodów jest bogate w cukier i tłuszcze, czyli dwa składniki powodujące efekt uzależnienia.  Nie zawierają one żadnych korzystnych składników odżywczych.

Zamienniki:

  • Domowej roboty sorbety i lody na bazie jogurtu greckiego

icecream

Dania Fast Food

Przetworzona żywności, jak np.hotdogi, zapiekanki, pizza z sieciówki wywołują szereg reakcji w naszym mózgu, które prowadzą do przejadania się. Im więcej jemy tego rodzaju żywności, tym bardziej nasz organizm ich pragnie. Badania wykazały, że pod wpływem spożywania wysoko przetworzonej żywności dochodzi do powstawania stanu zapalnego w wielu tkankach naszego organizmu. W konsekwencji może to prowadzić do podwyższenia ciśnienia tętniczego krwi, wzrostu aktywności wolnych rodników oraz wielu innych niepożądanych reakcji. Dodatkowo pod wpływem spożywanych dań typu fast food oraz słodyczy, stężenie glukozy bardzo szybko rośnie, a następnie w szybki sposób spada. Przez co czujemy się osłabieni, rozdrażnieni i niezadowoleni.

Zamiennik:

  • Domowej roboty pizza (jest bardzo dużo opcji na spód ciasta, zaczynając od tego pełnoziarnistego kończąc na tym zrobionym z kalafiora)
  • Zapiekanki z chleba ziarnistego

fast

Frytki

Frytki są wysoko przetworzone, pełne dodatku tłuszczu słabej jakości i skrobi. Powodują efekt uzależniający, przez co tak ciężko poprzestać na jednej garści tego produktu.

Zamienniki:

  • Domowe frytki z ziemniaków, marchew, selera, pietruszki albo jarmużu, które są pieczone w piekarniku
  • Nie zapomnij dodać przypraw takich jak czosnek, słodka papryka, rozmaryn ulubione zioła

fries

Chipsy

Jest to przekąska o dużej zawartości soli, która powoduje intensywne doznania dla naszych kubków smakowych. Powodują efekt uzależniający, który prowadzi do nadmiernej konsumpcji wysoko przetworzonych chipsów. W konsekwencji może dochodzić do zaburzeń elektrolitów, a także do efektu powodującego wypalenie nadnerczy. Wysoka zawartość tłuszczu słabej jakości i kalorii daje chwilowe poczucie satysfakcji. Dodatkowo chipsy są dla wielu osób łatwą i wygodną przekąską, którą można w szybki spożyć, jednak ich spożycie niesie za sobą szereg niekorzystnych konsekwencji dla zdrowia.

Zamienniki:

  • Domowej roboty krakersy, chipsy z warzyw i owoców
  • Orzechy i pestki

chips

Popcorn z mikrofalówki

Maślany Popcorn do przygotowania w kuchence mikrofalowej ma nawet 30 gramów tłuszczu co równa się ok. 45% dziennego zalecanego spożycia i 15 gramów tłuszczów nasyconych, co stanowi ok 75% dziennego zalecanego spożycia. Oprócz tego zawiera sól w ilości  650 mg sodu, co stanowi  28% dziennego zalecanego spożycia. Żywność śmieciowa jest kombinacją składników takich jak sól, cukier i tłuszcz, które powodują “podekscytowanie”. Co więcej, takie jedzenie powoduje chwilowe poczucie nasycenia, a dostarcza minimalną ilość składników odżywczych. Zasadniczo, pokarmy te są wysoko kaloryczne, ale trzeba zjeść ich znacznie więcej aby poczuć się nasyconym.

Zamienniki:

  • Stosuj ziarna kukurydzy bez żadnych dodatków, upraż je w garnku lub w specjalnej do tego maszynie. Nie kupuj produktów z gotowymi dodatkami.

popcorn

Napoje typu light

Napoje 0% lub light można porównać do stąpania po równi pochyłej. Ludzie eliminując regularne napoje na rzecz produktów light aby ograniczyć spożycie cukru, jednak są one bogate w sztuczne słodziki.  Mają one negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną a także zaburzają regulację ośrodka głodu i sytości. Aspartam jest ok. 200 razy słodszy niż cukier. Nasze kubki smakowe przyzwyczajają się i tracą wrażliwość na słodki smak, więc z czasem musimy spożyć więcej produktów słodkich aby odczuć ich oczekiwany smak.

Zamienniki:

  • Woda mineralna z dodatkiem soku z cytryny, pomarańczy bądź grejpfruta